To, s akými produktami prichádzame do kontaktu na dennej báze, ovplyvňuje náš obraz o svete.
Časom vyskladáme rámec, v ktorom budeme vizuálne produkovať a ochotní konzumovať my sami a posunieme ho na ďalšie generácie. Hoci si ho vygenerujeme relatívne rýchlo, zbavujeme sa ho len ťažko.
Väčšina ľudí svoj vkus hľadá práve v tom, čo sa hromadne ponúka. Je to pohodlné a čím rýchlejšie to prebieha, tým máme väčšie alibi, že sa nestíhame zamýšľať nad dôsledkami. Etickými a ekologickými. Resp. neetickými a neekologickými, ktoré tým podporujeme. Masová výroba možno nie je taká flexibilná, stále však dokáže uspokojovať najväčší dopyt za najkratší možný čas.
Malovýroba nemôže konkurovať masovej výrobe a na Slovensku dopyt zatiaľ ani nedokáže nakŕmiť. Malovýrobca nemá však o nič menej okruhov znalostí, ktoré musí zvládnuť, než veľkí hráči. Tiež musí ovládať materiály, výrobu a základy technológie. To, na čo má korporácia celé tímy ľudí, sa musí zmrštiť do schopností jedného človeka.
Uvedomujúc si pritom dopad marketingu a manažmentu sa musí aj v týchto oblastiach rýchlo vzdelávať. Jeho náklady v prepočte na 1 kus výrobku ostávajú však kvôli menšiemu odberu vyššie, zisk nižší. Na poli propagácie sa aj po rokoch pôsobenia na trhu môže ocitnúť vo vlastnej bubline, ktorú nedokáže prekročiť, aby si aspoň na chvíľu vydýchol.
Rozhodnúť sa nastúpiť na túto cestu vyžaduje špeciálnu kombináciu entuziazmu, odvahy a trpezlivosti. Po ceste však tieto vlastnosti šíri ďalej na ostatných, ktorí ho za to obdivujú alebo sa možno niekedy aj zahanbia. Ak ho však podporia, môžu si byť istý tým, že udržia tento plameň horieť aj naďalej. A šíriť tak otvorenosť, pracovitosť a vieru v ľudí, ktoré sa stretnú ak človek robí to, čo mu dáva zmysel.
Z pozície jednotlivca len ťažko ovplyvníme to, akým smerom sa bude vyvíjať ekonomika či trendy v regionálnej výrobe. Môžeme však ovplyvniť, do akých hodnôt investujeme svoje peniaze, aby sa mohli šíriť ďalej. Vyberáme si hodnotový kolobeh, ktorému dáme palivo pre ďalšie fungovanie.
Na výstave Grafix sa vám predstavili 4 slovenské značky, ktoré tvoria produkty z vlastných ilustrácií, alebo pritom spolupracujú s ďalšími výtvarníkmi. Pôsobia na alternatívnej scéne s potenciálom na dosah na širokú verejnosť. Veria poctivosti svojej tvorby a ich podporovatelia to vedia oceniť. To im následne dáva zmysel pokračovať a napredovať.
Značka Popular je dlhodobý hráč na poli dizajnových značiek na Slovensku. Funguje od roku 2003 a založil ju Michal Rafaj. Niekoľko ich dizajnov je už kultových, potláčajú ich na printy, tričká či mikiny. Vytvárajú identity mnohým spriazneným značkám a navrhujú covery hudobných nosičov. Spojitosť s hudbou nie je náhodná, Popular totiž funguje aj ako dj-ská crew so stabilnými podujatiami v domácich aj zahraničných kluboch. Ak má byť niečo populárne za svoju reprezentáciu na lokálnej scéne, tak je to práve Popular.
Pucle sú naopak “bažanti”, ich produkt však okamžite zaujal a o to intenzívnejšie si prežili všetky náležitosti spojené s jeho uvedením na trh. Čím sú Pucle výnimočné oproti puzzle? Prekvapia vás svojím dizajnom, spolupracujú totiž so slovenskými ilustrátormi a grafikmi. Okrem vizuálu sa sústredili aj na praktickú stránku. Keď už sú pekné, je škoda ich po poskladaní rozložiť. A teda vymysleli drevený rám, do ktorého pucle dokonale zapadnú. Keď budete mať chuť, stačí ho rozložiť a skladať nanovo. Aj tak sme vždy všetci čítali slovo “puzzle” ako pucle, tak konečne sú tu poriadne Pucle!
Pomimo vznikla ako iniciatíva študentov VŠVU v Bratislave. Vydávali samizdatový komixový zborník, do ktorého prispieval kolektív autorov. Komiksu sa začali v prvom rade venovať kvôli osobnému nadšeniu z tohto média a samozrejme z pocitu istého nedocenenia komiksovej kultúry na Slovensku. Vytvorili okolo komixového fenoménu komunitu, ktorá je živým a komunikujúcim organizmom. Zo študentskej iniciatívy sa stalo občianske združenie, sami však nezabudli, aké je to byť študentom. Preto teraz už z pozície učiteľov a lektorov sami pomáhajú vo forme workshopov oboznámiť sa nielen s výtvarnými základmi, ale aj konzultovať konkrétne projekty či vytvoriť portfólio na prijímacie pohovory.
Abstraktné Stavy je ilustrátorská dvojica, ktorú tvorí Katarína Branišová a Parxant. Katka má dlhoročné skúsenosti s produktovým dizajnom a po štúdiách na Novom Zélande si vyskúšala, aké je to vystavovať aj v galériách v Austrálii. Kreslenie je pre ňu meditácia a hľadanie toho správneho balansu. Parxant je celoživotný umelec, čo mu dáva neobmedzenú slobodu v tvorbe a jej zdokonaľovaní. A na jeho detailných kresbách a airbrushových maľbách je to vidieť.
Každý subjekt pritom ukázal nielen samotné grafiky, ale aj ich reálne využitie na produktoch. Či už je to komix, tričko alebo spoločenská hra. Počas otvorenia prebiehalo priamo na mieste dokonca kolektívne ilustrovanie na stenu v réžii autorov zo združenia Pomimo. Ďakujeme všetkým účastníkom, že prijali naše pozvanie a želáme im veľa úspešných chvíľ v ich tvorbe.
Fotky: Výstava Grafix – grafiky a ilustrácie na produktoch
Kreatívne výtvarné workshopy s Pomimo a Abstraktnými Stavmi
Počas výstavy sa konali 2 workshopy. Ten komixový viedli chalani zo združenia Pomimo a tzv. „Abstraktný workšok“, na ktorom sa preverila najmä trpezlivosť so skladaním a opracovávaním materiálu viedli Katka Branišová a Parxant. Veríme, že všetci účastníci si to užili a v budúcnosti ocenia, čo všetko obnáša výroba ilustrácie čo produktu samotného.
Ďakujeme návštevníkom podujatia, že si k nám našli cestu 🙂
Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Ďakujeme partnerom Rádio_FM a Čerstvé ovocie