V priebehu rokov sme sa vždy snažili podporovať a rozvíjať jednotlivé elementy našej obľúbenej subkultúry. To nie je žiadna prázdna fráza ani vata, ktorou by sme chceli a potrebovali obkecať úvod článku. V náš prospech hovoria predovšetkým výsledky a dlhoročná tradícia. Tí z vás, ktorí nás sledujú a poznajú dlhšie vedia svoje. Či už to boli graffiti, rap, beatbox, break dance, alebo v neposlednom rade djing – gramofonizmus.
Ten nás v ostatnom čase zachvátil očividne najviac. Pod značkou ajlávmjuzik sme vydali kompilácie Audio Graffiti, alebo na svoju dobu pomerne „experimentálne“ albumy Biotrick a Montáž. Taktiež sme vydali nosiče v podobe fyzickej (Samoobsluha, Stratasoul, Biomat …) alebo organizovali v spolupráci s Rádiom_FM stretnutia djov. A o tom tu dnes bude reč.
Frázy o návrate (reunione) asfaltového nosiča sa preháňajú svetovými médiami, ako srnky v sade Janka Kráľa po zatopení Dunajom. Gramofón je už dávno plnohodnotný hudobný nástroj, či sa to niektorým teoretikom a hudobným pedagógom páči, alebo nie. Hoci už väčšina djov „škriabe“ do rýchlejšieho tempa a udomácnilo sa aj označenie turntablizmus, faktom ostáva, že sa za roky vyprofilovali na Slovensku viacerí majstri svojho remesla.
3.ročník podujatia „Turntablism meeting“ sa uskutočnil 25.4.2013 za účasti mnohých z nich. Naše pozvanie do priestoru Štúdia 5 v pyramíde Slovenského rozhlasu prijali: Vec, David zo Senca, Tha Tha, Lindix, Biomat, 3ck, Inso, Spinhandz, Spank, Miko, Veritas, Shutcoo … na chvíľu dobehol a ospravedlnil sa kvôli chorobe aj Metys. Snažíme sa každým rokom oslovovať ďalších a ďalších, starších i mladších aby inšpirácia fungovala obojstranne. Okrem Davida sme zavolali aj Gabannu, ktorý (a to pravdepodobne väčšina netuší) bol v minulosti reprezentovať spolu s Vecom na súťaži DMC priamo v Londýne. I keď už dnes patrí skôr medzi „veteránov“ iného hudobného žánru, nedá sa mu odoprieť jeho zárez v histórii tohto elementu.
Priali sme si posunúť celý event o level ďalej, dopriať chalanom a ich umeniu plnohodnotnú kulisu, akú si bez debaty zaslúžia. Aj preto bol tento „koncert“ po prvé verejne prístupný. A vďaka BWO.sk aj streamovaný ako video. Rádio_FM, teda verejnoprávne médium RTVS bohužiaľ stále ponúka iba audio stream a to pri sledovaní mihotajúcich sa rúk naozaj nestačí.
Vo vysielaní hiphopového špeciálu Bez Pózy si tak poslucháči mohli aspoň vypočuť ako robiť hudbu bez toho, aby ste museli stláčať klávesy na klavíri či hádať, ktoré struny na gitare znejú ako muzika. Kým hudobné vydavateľstvá nariekajú, že hudbu už nikto nekupuje a cédečká nahradili polokvalitné mp3-jky, gramofóny zažívajú svoju renesanciu. Sme hrdí a vďační za to, že sme zažili na vlastné oči – uši ako to znie, keď niečo originálne vzniká originálne, okamžite a iba raz.
Viaceré kamery v ten magický večer obsluhovali: Maroš Pha a Štefan Kurilla, ktorý sa postaral aj o finálny strih dokumentárneho videa o kus vyššie. Druhý záznam je živým dôkazom, že gramofón sa už nemusí nikomu ospravedlňovať. V štúdiu totiž zazneli v živom prevedení aj tri skladby z albumu Montáž od Biomata. Konkrétne to boli: Pozdravy, Závan mŕtvych hračiek a Na to pamataj. Umne mu sekundoval 3CK. Ten na záver predviedol aj vlastnú rutinu. Krásne fotky dokumentovali Smash a Stanči Karellová. O grafický vizuál k podujatiu sa postaral Biomat.
Druhý deň nasledovala komorná after party v bratislavskom Nu Spirit Bare, kde sa v rámci ajlávmjuzik najt predstavili za kolesami z ocele: Lion Dee, 3CK, Biomat a Inso. Poslední dvaja zahrali set, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani tie najväčšie svetové hviezdy. True story!
ĎAKUJEME všetkým zúčastneným, ktorí nám pomohli s realizáciou. Rovnako ako divákom priamo v sále. Obsahu je veľa, ale nedalo sa inak …