Mc s asi najvýraznejším hlasom v hre a rapová legenda – Guru


Nie je veľa takých mc´s, ktorí sa v hip-hopovom biznise držia už takmer dve desaťročia. Bratislava bola sobotu 12.11. v Babylone poctená práve vystúpením jedného z tých, ktorý to nielen dokázali, no navyše sa permanentne udržiavajú v špičke. Bola by hanba niekomu predstavovať Guruho, polovičku legendárnych Gangstarr. V súčastnosti absolvuje turné na počesť jeho posledného albumu Version 7.0 pod názvom The Street Scriptures Tour 2005. Dopĺňajú ho Mc a producent Solar a Dj Doo Wop. No tí, ktorí boli na koncerte vedia, že celkovo prevládali najmä staršie osvedčené hitovice. A tiež vedia, že tí ktorí sa z rôznych dôvodov nedostavili, možu ľutovať. Perličkou k tomu všetkému je, že Guru si našiel chvíľku času aby zodpovedal pár našich otázok. A aj napriek mnohému rozruchu v backstagi splnil túto úlohu tak, ako sa na profesionála patrí…

Ako sa vám páčila atmosféra?

Guru: Koncert som si naozaj vychutnal, páčil sa mi ten dav ľudí. Zdá sa mi, že sa tu k ľuďom moc hip-hopu nedostáva a o to viac je to pre nich vzrušujúce. Počas hodiny a pol sme im ponúkli množstvo našej energie a čistého hip-hopu. Bolo to skvelé.

Spomínali ste príchod nového Jazzmatazz v júni 2006. Plánujete spolupracovať s jednou jazzovou skupinou, alebo s mnohými, ako to bolo aj predtým?

Solar: Bude to kombinácia zahŕňajúca v sebe rôzne komponenty. Vyzdvihneme najlepšie prvky z predošlích troch častí Jazzmatazz a spojíme ich do štvrtej časti súčastne s mojou novou produkciou. Očakávame, že naši fanúšikovia budú nesmierne spokojní s týmto dielom. Rozdiel, ktorý cítime medzi novým Jazzmatazz a starými Jazzmatazz spočíva v tom, že dáva zároveň dokopy celý hip-hop. Snažíme sa priniesť element zjednotenia celého hip-hopu, pretože v súčastnosti je všade rozdrobený. Chceme, aby ľudia videli zhrnutú celú kultúru, ktorá nie je len pre jej určité skupiny, ako sú gangstri či starší ľudia. Všetci by sa mali dokázať zísť a spoločne si vychutnať hudbu. Sledoval som koncert Rolling Stones a veľa som sa z toho naučil. Boli tam ľudia často z troch rôznych generácií spolu na jednom koncerte a bavili sa z rovnakej hudby. Preto si myslím, že hudba by mala byť univerzálna, uspokojovať všetkých ľudí. Nový Jazzmatazz bude opodstatnený v tom, že uvedie hip-hop aj k tým ľuďom, ktorý si myslia, že sa ich netýka a súčastne dosť vyhranený na to, aby uchvátil mladých.

Prečo ste vlastne začali robiť jazz-hiphop fusion, keď ostatní sa skôr pokúšali o spojenie rock-hiphop?

G: V prvom rade preto, že v čase kedy sme s tým začínali sa skupiny a producenti vŕtali v jazze a jeho koreňoch. Bolo to obdobie kedy sa všetci zaoberali jazzom. Pred nami boli Tribe Called Quest, Pete Rock, Erik B. and Rakim či Fresh Prince. Bol to zvuk hiphopu, ktorý však nikto neplánoval, proste prirodzene vznikol. Preto keď som sa v roku 1993 rozhodol založiť Jazzmatazz, chcel som udržať Gangstarr ako pravý hiphop a tiež som chcel vzdať jazzu úctu a vyjadriť mu dôveru za to, že som mohol byť jedným z jeho priekopníkov. To všetko som chcel posunúť ďalej, a práve preto, ako som už povedal počas vystúpenia, bude nový Jazzmatazz taký výnimočný.

Čo hovoríte na vývoj európskeho hiphopu v porovnaní s americkým?

G: Čo sa týka publika, skôr mi pripadajú ako bádatelia hiphopu, pretože sa naňho pozerajú ako na odraz našej spoločnosti, takže ho skúmajú niekedy oveľa viac ako ľudia v Amerike, čo je veľmi dôležité.

Je to niečo ako návrat do minulosti v Amerike?

S: Myslím, že viac udržali túto kultúru nažive. Všetky umelecké formy ako breakdance, graffiti a dj-ing a rap tu zostali zachované.

G: Povedal by som, že intenzita davu je takmer rovnaká. Možno je len malý rozdiel kvôli jazykovej bariére, ale reč hiphopu je univerzálna.

S: Keď sa pozriem na európsku hiphopovú scénu, vidím niečo, čo mi chýba na americkej scéne. Ľudia akoby vyberali to, čo považujú za najlepšie zložky amerického hiphopu. Tým ožívajú tie najlepšie staré časy, a presne to chceme urobiť aj v 7 Grand Records. Vytvoríme tak ďalšie skvelé obdobie v hiphope.

Na hiphopovej scéne sa už pohybujete mnohé roky. Aké by bolo vaše posolstvo pre začínajúcich raperov?

S: Byť originálny. Prichádzať s vlastným hľadiskom, s vlastným štýlom. Prestať sa pozerať na to, čo spravili druhí a na čom zbohatli, pretože to je podfuk a nikam to nevedie.

Existuje v živote rapera určité obdobie kedy by mal prestať robiť hiphop?

S: To považujem za veľmi spornú otázku a v hiphope to predstavuje veľký problém. Na nešťastie pre mňa, európskemu hiphopu sa popri americkému v tomto smere darí veľmi dobre, pretože podporujú pôvodný hiphop. Ak niekto neustále prezentuje skvelé umelecké dielo, nemal by v tom prestávať. Nikto by nikdy nezastavil Rolling Stones, alebo Boba Marleyho, pokiaľ bol ešte nažive, či iných skvelých umelcov. To by sme mohli zavesiť celý hiphop na klinec. Pozri na Guruho a mňa – sme v najlepšej životnej forme. Prvotná idea spočíva v kreativite umelca, a umelci sa zlepšujú spolu s narastajúcim vekom. Pribúda múdrosť a schopnosť zosúladiť nástroje, lepšie prezentovať svoju osobnosť a nachádzať rozličné tvorivé cesty. Veľmi dobrým príkladom je Prince – predstavil svoju osobu v niekoľkých podobách za sebou, a to je úžasné. Kvalitná hudba pretrvá tak ako dobré umenie či dobrý film.

Prečo sa o kompletnú produkciu na Version 7.0 postaral Solar a Dj Premier neobstaral ani jeden track?

G: S Dj Premierom sme už dosiahli svoju prácu v Gangstarr. Bol som pripravený začať robiť niečo nové. Všetci umelci, ktorých sme objavili a s ktorými sme spolupracovali sa časom zmenili. Musím povedať, že ja ako mc som chcel “zmeniť kabát“. Objavil som Premiera, pretože je génius v tom, čo robí. Takisto som teraz objavil nového génia, a tým je Solar. To je presne to, čo robím: mám ten správny cit pre hudbu a pre producentov. Solar je momentálne jeden z najvýznamnejších nových producentov v tejto hre. Produkcia sa zmenila. Za éry Ganstarr mala ešte určitý štýl, teraz je to niečo nové. Všetci súčastní producenti sú oveľa viac osobitejší, ako Kanye či Pharell. Solar sa ale nachádza v popredí tohto typu produkcie. Vychádza tiež nový videoklip k Hood Dreamin´ a na MTV Europe sa objaví za dva týždne. Pre mňa je to šanca zdokonaliť sa a robiť niečo nové. Cítim, že by som mal zanechať Gangstarr. Aj keď musím povedať, že sme dosiahli spoľahlivé a uspokojivé výsledky…

Páči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim priateľom a známym. Nepáči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim nepriateľom a neznámym.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *