Decko – Utečenec album 2009

Recenzia CD Decko – Utečenec

Zaujímavý počin sa mi dostal do rúk. Je to o dospievajúcom Decku. Dospievajúcom a dozrievajúcom. Je to od Gramo Rokkaz, ktorí sú pre mňa silným pilierom poctivého tradičného rapu v tom mori špiny, ktorá sa v slovenskom upadajúcom rape momentálne točí. Gramo Rokkaz môžu mať zatiaľ čisté svedomie – strážia si kvalitu i smer. A Deckov album to len potvrdzuje. Tento raper pochádzajúci zo Združenia sa dlho učil, hosťoval, koncertoval, koncentroval, zlepšoval a teraz vydal album. Album, ktorý vyvolal vlnu pozitívnych reakcií a Decku vyslúžil uznanie. Netvrdím, že je to najlepší album, aký som kedy počul, ale musím uznať, že ma baví.

Deckova technika sa zlepšila, rapuje pomalšie a dôraznejšie. Je mu lepšie rozumieť a človek má čas počúvať a vnímať. Stále sa mu dá toho dosť vytknúť. Podľa mňa v rape moc tlačí na pílu a jeho rap je miestami monotónny. Rýmy sú občas tiež príliš jednoduché na to, že to myslí seriózne. Niekedy ma ale i v tej jednoduchsti zabije vtipnou kombináciou slov.

Toto všetko sú veci, na ktorých sa dá v budúcnosti ešte popracovať a neznižujú dojem z albumu nejako výrazne. Je tu viacero kvalitných skladieb a kvalitných hostí. Doslova ma dostala vec Treba to riešiť s hosťami Mater, R.SK a Dekan. Treba pochváliť Analytika za skvelý beat, ktorý sadol asi každému zo zúčastnených interprétov a všetci podali jeden z najlepších výkonov, aký som od nich kedy počul. Serióznu politickú tému sme tu už dávno nemali a preto je skladba výnimočná aj tématicky.

Vrátilo ma to do časov, keď raperi mali svoj uvedomelý názor a považovali za svoju povinnosť poukazovať na problémy. Niektoré odprezentované názory sú síce veľmi prvoplánové, či zavádzajúce, ale to nič nemení na zmysle skladby, ktorý je vystihnutý aj priamo v jej názve. Najviac ma zaujal Dekan, ktorý má niekoľko veľmi výstižných hlášok ako „Rakúšan s dcérou v pivnici sa hrdí, že je veriaci, netreba chodiť ďaleko, ľudia sú všade rovnakí.“, alebo „ľudia sú stále leniví a ich pamäť je zbabelá, ak si zvolia komunistu premiéra – dobrovoľne“.

Extrémne silná skladba je aj Život je zmena, kde Decko okrem iného popisuje svoje dve emotívne skúsenosti so smrťami ľudí, ktoré skrížili jeho cestu. Menovaním pozitív by sa dalo pokračovať aj u skladieb Vyzerá to, Spokojný, Pravda nadovšetko a ďalších. Veľmi nevyšiel pokus so šepkaným rapom v Aj steny majú uši a Sketa s Hipnozom v skladbe Noačo na mňa dobrý dojem veru nespravili.

Keď som už spomínal toľko hostí, musím pochváliť, že až na spomínanú výnimku, všetci podávajú profesionálne výkony a je vidno, že to len tak neodflákli, ale dali si záležať. Myslím, že je to aj zásluha kvalitných hudobných produkcií, ktoré sú na albume. Hudbu robili ľudia, ktorí sa obvykle točia okolo Gramo Rokkaz a najviac jej mal na starosti logicky Deckov parťák Analytik, ktorý tu má pár skutočne kvalitných skladieb. Hudba je skôr takého klasického razenia a rapovať sa do nej musí dobre.

Hostia sú síce kvalitní, ale zaskočil ma ich počet. V deviatich piesňach z celkových štrnástich sú hostia a to je už na sólový album predsalen veľa. Viem, že Decko sa asi tešil z toho, že zohnal hostí zo zahraničia, ktorí mu rapovo pasujú, ale predsalen mohol ich počet obmedziť a nechať si ich prípadne na nejaké ďalšie projekty v zálohe.

No a to je všetko. Skúste si ten album vypočuť a uvidíte, či vám sadne. Deckovi sa podarilo vydať solídny album, ktorý zaujal aj ľudí, ktorí pomaly slovenský rap odpisovali a strácali oň záujem. Nie je bezchybný, ale je dobre počúvateľný a jeho klady jednoznačne prevažujú pár záporov. Som rád, že Gramo Rokkaz rozšírili svoju paletu o ďalší hodnotný zápis a teším sa na ďalšie výsledky z ich dielne.

Pozrite si MySpace stránku Decko

Kúpiť CD od labelu Gramo Rokkaz v ArtAttack Shope.

Tracklist k Utečenec (Gramo Rokaz – 2009)