PSH – album Rap´N´Roll

Recenzia nového PSH albumu CD Rap´N´Roll

Myslím, že tento raz môžeme nejaké to predstavovanie preskočiť. Veď, kto už by nepoznal pražských PSH, teda kapelu Peneři Strýčka Homeboye? Nie je zase tak veľa kapiel, ktoré písali do knihy československého hip-hopu tak veľkými písmenami ako Wladimir 518 (a ten doslova za kultových ABX) a Orion.Aj preto azda možno vravieť o dvoch skupinách fanúšikov tejto zostavy. Pre jedných to už navždy bude nostalgia. Spomienka na časy, keď „nejdřív je trénink, až potom ženy a šou“. Spomienka na stoku a ulice, keď rap ešte nepredával ani nebodoval. „Jižní město, periferie, betonoví lídi postavený na sebe“ a kde „penerský dezert je sladší, než taštička od meka ty sráči“. Písal som už o nostalgii? Písal. Takže tak.

Pre iných to ale bude fanúšik futbalu a pražskej „bohemky“ Orion aka plážový šéf Mič Bjúkenen a „cicky aj ricky“. Každý podľa svojho gusta. Preč je doba WWW a Coltchy, preč je Repertoár. Dnes tu máme Rap’n’roll. A keďže svet sa neustále točí, Richarda „z Vršovic“ a Wicha vystriedal Mike Trafik. A ono to tak aj znie. Relatívne moderná, progresívna elektronická produkcia plná vytlieskavaných beatov a synťákov. Očakávania totiž boli veľké. A tieň legendy (no, ono je trochu smiešne vravieť pri našom rape o legendách, ale predsa) sa prekračuje ťažko.

Ale načo naťahovať. Úprimne, na tento album som sa tešil. Ale pocity z neho sú také, zmiešané. A tento názor bohužiaľ nemám sám. Pretože v prvom rade, na tomto albume ťahá Wladimir. Čo je trochu prekvapivé, pretože by to mala byť (vraj) skôr „hviezda“ Orion (inak, všimli ste si tu náražku na čokoládu?). V tom ale nie je problém, problém je dosť prozaický. Popri výborných skladbách je na albume dosť takých, ktoré – nudia. Prozaicky, album nedokáže udržať po celý čas pozornosť poslucháča. A pri konci už od netrpezlivosti pozerá na hodinky, kedy tento výlet konečne skončí.

Ktovie, čím to je. Asi práve tou produkciou. Hosťami určite nie, pretože Čistychov, La4 (kto vie, za akú ďalšiu kultovú crew maľoval tento chalan, má u mňa jeden bezvýznamný bod), Indy, James Cole, Hugo Toxxx, Lela. Áno, presne tá Lela – pamätníci vedia.

Hitový potenciál na albume má určite viacero skladieb. Jednoznačne je takou hneď druhá Znova. Vynikajúci groove, moderný bounce beat, zaujímavo napísaná hajtka. Asi najsilnejšia skladba na albume, ak chcete tanečnú skladbu. V načatej párty pokračuje aj Dano v tracku Parket. V remixe sa pridá ešte Indy a James Cole. A táto verzia je o čosi lepšia. I hudobne. V podobnom duchu sa nesie i skladba Klubový pravidla. Paradoxne, aj keď sa album volá Rap’n’roll, toľko ho tam zase nie je. Skôr je vážnejší.

Orwellovská agitka v podobe 1985 na tému „všetci píšme modrým perom“ (ďalší odkaz, kto uhádne má druhý bod), obžaloba rádoby pimpin a be like v skladbe Kamufláž, život ako ruleta v Jackpot. Zvláštna spoločenská vízia i reprezent je Rok PSH, strela do rapovej brány Neutečeš s Laforom.

Skladby Wolfův revír, Tf tf a Nemám rád som si nechal bokom. Z rôznych dôvodov. Wolfův revír za zaujímavý myšlienku noir gangsteriek, kde je z troch pohľadov vyrozprávaný jeden príbeh. Tf tf je Trafikova scratch exhibícia a Nemám rád je pre mňa jednou z najzaujímavejších skladieb albumu. Textom, a najmä vďaka Lele. V prvom rade, pri jej prejave len ťažko možno hovoriť o rape – čo mnohí pri tejto skladbe asi stále nepochopili – no o to je zaujímavejší. Polospievaný polorozprávaný text, ktorý je absolútne silný (a neútočí na prvú signálnu, skôr treba ísť pod povrch) skladbu dokonale ozvláštňuje. Škoda, že o tomto dievčati počuť dnes už pomenej. Žeby rodinné povinnosti?

Ako to zhrnúť. Od PSH sa čakal vynikajúci album. Lenže očakávania sú často zväzujúce. Myslím si, že tento raz chalani Orion, Wladimir a Trafik vlastný tieň neprekročili. Bohužiaľ, z veľkej miery zato môže produkcia, ktorá je často monotónna až nudná. Pritom takou nie je v každej skladbe, o to viac na povrch vystupuje ten rozdiel. Album Rap’n’roll je ukážkovým príkladom toho, ako produkcia dokáže utopiť cieľavedomý a sebavedomý produkt. Trafik neustál celý album. Pritom možno stačilo osloviť ďalšieho jedného, dvoch producentov a nemali by sme sa tu o čom baviť. Takto to vnímam ako trochu premárnenú šancu. Aby ste rozumeli, na domáce (československé) pomery je táto doska výrazne nadpriemerná. Lenže problémom sú slová „na naše pomery“. Tie nie som ochotný brať ako nejaké kritérium. Inak sa tu všetci zacyklíme v sebapresvedčovaní sa o tom, akí sme len náramne úžasní. Takže, nadpriemerný album, ale bohužiaľ – iba.

PS: Určite treba spomenúť dobre a netradične urobený obal. Ale to len tak na okraj.

Tracklist k albumu Rap´N´Roll (Sony BMG/Terosrist? Records – 2006)

1. Intro