Prvé interview Hlasu reality z Prievidze


Na rozhovor so skupinou Hlas reality som sa dosť tešil. Doma ich síce každý pozná, ale doteraz nemali ešte ani jedno interview. Stretnutie dohodnuté na 18:00 pri ZŠ Sama Chalupku, Dek zabezpečil odvoz do Bojníc. Pri kúpalisku Čajka sme našli jednu na rozhovor vhodnú lavičku, v miestach, kde bol kedysi skatepark Panorama…

Kto ste chalani, odkiaľ ste, predstavte sa ľuďom, ktorí Vás vôbec nepoznajú.

T: Sme z Prievidze, sme traja, ja – Trib, tuto Michal – Dek a oné…Frogy, Frogstar Nigga.

Prečo používate mená aké používate?!

F: Je to stará prezývka, to vzniklo dávno za mladi, nejako mi to prischlo.

T: Proste ma to napadlo…

D: Keď sme tagovali, písalo sa to dobre, potom som si to iba nechal, nemá to nejaký špeciálny význam, nie je to ani skratka.

Keďže je to vaše prvé interview začal by som úplne klasickými otázkami, ako ste sa stretli?

D: Začalo to kedysi v lete 1998 náhodným textíkom, postupne sme začali skúšať s malým magnetofónom.

T: Nahrávali sme to u mňa cez maličký mikrofónik, 10 centimetrový, som ukradol Method Manovi hudbu.

D: Aj on tam rapoval.

T: Sme mali spoločnú vec s Method Manom, vystrihol som strofu Method Mana a som to tam pichol, naschvál, to bolo Dirty Clan (názov starej crew – pozn.red.) featuring Method Man.

Do Dirty Clanu patril aj Ares, kto to bol?

D: To bol Tomáš zo sídliska, z Čínskeho múru.

Prečo s Vami neostal, čo sa stalo?

D: Nejako sa to skomolilo.

T: Skomplikovalo sa to, mal zdravotné problémy, proste musel skončiť. Ostali sme dlho iba my dvaja, no dlho, chvíľku.

D: Potom sme zmenili názov na Hlas Reality, začali sme chodiť na vystúpenia, Frogstar chodil vždy s nami, dali sme sa dokopy, prvé spoločné veci.

T: Začalo to tak, že Frogy vždy bral auto na koncerty a šoféroval. Ide sa na párty, tak si teda s nami aj zarapoval. Neskôr sme spravili spoločné veci a potom to už bola samozrejmosť – boli sme traja. Frogy ako šofér večne triezvy.

Frogy, ty si aj chcel začať s rapom, alebo si sa k tomu dostal náhodou tým šoférovaním?

F: My sme začali ešte s dvojičkami, ako Deviants. Tomáš / Trib nám robil hudby, dvorný producent. Nakoniec sa to vyvinulo tak, že som sa dal dokopy s Dekom a ním.

Takže v tejto zostave ako Hlas Reality fungujete?

D: Rok aj niečo, dva…

F: V tejto zostave možno rok a pol…

T: Čo? Viac…

To ešte aj ja viem, že viac, rýchlo to ide, Frogy…

T: Veď je 2005.

F: No tak tri roky.

T: Čo ja viem, 2001? Zimák bol 2001, tak vtedy to začalo.

Kde všade ste už vystupovali?

T: V Čechách v Třinci, s Kontrafaktom v Slavičíne v sokolovni, malé mestečko, tam to bolo všetko mŕtve, priestor veľký, ale malé mesto.

F: Kúsok od hraníc.

T: Iné je to v meste, ktoré má 100 000 ľudí a príde ti ich tam oveľa viac.

Slovensko?

T: Ja ti to vymenujem: v Blave sme hrali, v Trenčíne, Žiline, Ružomberku, Krupine, Lučenci, v Malackách, vo Zvolene, v Piešťanoch.

Východ nič?

T: Východ nič, v živote som nebol na východe na párty.

F: Aj v Šali sme boli.

Čo vaša sólo tvorba, Dek ty si mal aj demo…

D: Aj dve dokonca, jedno sa von dostalo, jedno nedostalo. Nerobilo sa s tým nič viac, len sa to nahralo, pár ľudí si to napálilo, to je asi tak všetko.

A nechceš vydať sólo ako predtým?

D: Ani nie.

T: Podľa mňa by to bolo v pohode.

A kto ti vtedy robil hudbu?

D: Na tom prvom som si ju robil sám, na druhom už aj Trib pomohol.

T: To staré to bolo tuším ešte vo FastTrackeri…

Na 2 albume JSS si mal spoluprácu „XX. storočie“. Počul som od ľudí z PD, že je to hymna PD rapu.

D: No to som zatiaľ nepočul…

„XX. storočie“ si nepočul?

D: Track som počul, ale to o tej hymne som nepočul.

F: Svojho času bola aj „V hre“ hymna 🙂

A čo vy dvaja, ako ste začali?

T: My s Dekom sme začali na tom magiči ako som už spomínal. Potom komp – FastTracker, neskôr Fruity Loops, dávno na základnej škole som si robil techno 🙂

F: Ja som začal v Deviants s bratmi G. Potom sa chalani odsťahovali a tak prišiel nechcený koniec. Hudbu nám vtedy robil Trib, my sme riešili iba texty. Neskôr prišiel projekt s Dekom, Rýmovaný nátlak, jednu vec doteraz rapujeme na párty…

Podľa čoho vyberáte témy?

D: Väčšinou je naprv hudba, pretože keď mám inštrumentálku je jednoduchšie písať do nej, podľa hudby ma napadne téma, čo z hudby cítim. Najlepšie text aj potom v hudbe znie, nie všetko sa hodí do danej hudby.

Čo hovoríte na internet?! Pokiaľ viem text na túto tému ste ešte neurobili. Neštvú vás internetové diskusie?

T: Nečítam si ich. Internet ?! Komunikačný nástroj, pomáha mi, uľahčuje život, škola atď.

D: Na hiphopových stránkach sa riešia úplne iné veci, ako by sa mali.

F: Bolo by to asi o ničom, keby sa všetci venovali iba téme internet. Aj Modrú žiaru hnevá internet..

Ste za sťahovanie mp3?!

T: Ja tak sťahujem… Tomu sa nevyhneš, ľudí treba presvedčiť kvalitou. Aj keď urobíš CD na predaj, vždy je tam pomer 1 predané, 10 napálených.

OK, teraz o inom. Čo vnímate pozitívne na smerovaní domácej scény?

T: Je to v pohode, vytvára sa tu pôda, aj keď vznikne veľa zlých vecí vždy sa nájde nejaký ten jeden klenotík.

D: Viac sa to prezentuje a to je dobre.

F: Kontrafakt majú v tomto v pohode názory, „v garážach“ a tak.

T: Keby som dostal ponuku od lejblu, určite by som neodmietol.

F: Veď keď si dobrý, prečo nie.

A čo doma v Prievidzi, čo ste počuli nové?

T: No tak Kaša, veď nahrávali u mňa. Chalani rapujú krátko a je to počuť, že rapujú pol roka. Ja rapujem koľko už? A stále si nemyslím, že je to dobré, na úrovni. Počul som aj CD od Kult XY a tiež počuť, že to ešte nie je vychytané. Bolo tam veľa monotónnych pesničiek, keď počúvaš 5 máš pocit, že je to jedna.

D: Kvantita na úkor kvality.

T: Ale u oboch tam vidím potenciál a ak sa na to chalani nevykašlú, tak za 2-3 roky môže z toho niečo byť.

Kto zo zahraničia vám sedí?

D: Francúzsko, Poľsko, Warszawsky Dzecsz starý album, mal som to na takej zašumenej kazete, kvalita nulová, už ani neviem kde to mám. Naopak mi nesedí Nemecko.

Ani inštrumentálne?

T: Hudbu majú dobrú, to hej.

D: Staré veci, Absolute Beginner, Freundeskreis, to bolo v pohode, nové vôbec.

T: Pri tých starých veciach mi ani tá nemčina nevadila.

F: Tie najnovšie veci idú príliš na západný štýl.

D: Veď aj starý Wu-tang je úplne niečo iné ako nový.

Nebojíte sa, že niečo podobné bude aj na Slovensku, napríklad u Kontrafaktu? Že pôvodným poslucháčom nebudú mať neskôr čo povedať?

T: Uvidíme.

D: Ak budú chcieť robiť pokusy, napríklad do RnB.

F: Tak to už tam majú.

Dnes je inak dosť v móde nenávidieť Kontrafakt. Na prstoch ľudia počítajú – klip, tour, zmluva atď…

D: A potom príde domov a pustí si to

T: Ale veď to vychytali…

F: Podľa mňa je to, čo priniesli aj oni na scénu, že je samozrejmé robiť zo živou kapelou, veľmi dobré. Zvuk živej kapely nenahradíš. Najlepšie je aj aj.

T: Živá kapela a ešte nejaký týpek so samplerom.

Frogy posťažuj sa na Modrú žiaru, Metalindu…

F: Metalinda, Modrá žiara a podobné typy to robia, lebo je to v kurze a oni sú to zlé. Musí byť aj zlé pre porovnanie, aby kvalitné veci vynikli. Keď som videl prvý krát Metalindu, tak som si myslel, že si robia srandu. Keby som mal šestnásť, tak by ma to veľmi hnevalo. Keď som minule v telke videl rozhovor s Helicom, pomyslel som si „no ty si dobrý“ a tým to skončilo.

Čo vravíte na princíp SuperStar? V hip–hope je dobré, že sa ľudia vypracujú od 0. Opak je táto súťaž, kam sa prihlásiš a oni ťa vytiahnu.

F: Tí ľudia vedia spievať, ale sami ešte nič nedokázali.

T: Všetko je na ich producentoch, od tých závisí, akú budú robiť hudbu a texty.

F: Počul som, že Katke Koščovej bolo povedané, nech sa začne obzerať okolo seba, aby si mohla napísať texty, niekto jej dal takú radu. Prišlo mi to smiešne. Je to o tom, že budú mať svojich textárov, budú mať svojich producentov. Bude to iba o tom, že zaspieva niečí text do niečiej hudby.

T: Čistokrvná pop–music.

Čo beefy? Schvaľujete prístup, že je niekto schopný urobiť jednoúčelovú, krátkotrvajúcu skladbu?

D: Veď nech si robia skladby, mne je to jedno.

T: Mňa by to nenapadlo, ja nemám potrebu. Keď to počujem, tak to prepnem. Keď by som potom stretol toho človeka, cítil by som sa pred ním hlúpo, že som mu to nedokázal povedať do očí.

F: Veci sa dajú riešiť aj inak, všetko sa dá vydiskutovať. Keď má ale niekto chuť, nech si robí.

D: Nechceš si o tom promluvit?

F: Čo sa týka Žužulety, tak to len Čistému sami potvrdili. Nie je vidno žiaden posun, nepáči sa mi ten ich štýl.

Aký je váš vzťah k graffiti, boli ste niekedy členmi nejakej crew?

T: Ja som cca v 15-ich spravil asi dve veci, len tak.

D: Tiež ma to kedysi chytilo, bavilo ma to vtedy, ale nebral som to tak, že som veľký grafiťák…

T: Možno aj hej, v tom veku.

F: Skôr korčule, ale nemal som na to talent, to pochopíš, keď na tom stojíš 🙂

Akú hudbu okrem hip–hopu počúvate?

F: Ja si vypočujem Depeche Mode napríklad.

T: Ja počúvam veľa hudby. Dodávam do produkcie elektronické prvky. Nerozlišujem hudobné štýly.

D: Nič konkrétne.

Inak prečo nemáte klip? Nikdy vás to nenapadlo? Ja si viem predstaviť klip na „Život v pekle“

T: Lebo nie sme fotogenickí… Ja si viem predstaviť, ale to by musel byť klip za pol milióna, aby bol taký, ako si predstavujem 🙂

F: Najprv treba vydať album, až potom sa treba zamýšľať nad ostatnými vecami.

T: Nebudem tu rozprávať, že budem robiť klip – možno časom…

D: Na to treba aj určité prostriedky.

F: Aj čas…

Pripravujete album?! Čím bude iný, nový? Koľko bude mať skladieb atď…

F: Budú tam skladby, ktoré si už mohol počuť na koncertoch, väčšinu.

D: Napríklad ten „Život v pekle“ ešte nebol štúdiovo nahraný a na albume bude.

T: Bude to vlastne výber pesničiek plus nejaké nové. Malo by to vyjsť v malom náklade, päťsto kusov ?!

Prierez tvorbou, ale všetko v novom zvuku?

T: Tak asi

Štúdio Opatovce?

T: No jasné, v Opatovciach, zvukovo je to dobré.

F: Čo sa týka zvuku je to dosť kvalitné. Budú tam skladby, ktoré majú iba oni dvaja, budú tam aj také, ktoré mám ja s Dekom, malo by tam byť okolo desať vecí, samozrejme aj také, kde sme všetci traja. Naopak žiadne sóla ani žiadna spolupráca.

Skity a podobné voloviny?!

T: Mám taký plán, že skity spravím tak, že ich nebude veľa. Možno dva, kúsok inštrumentálky na konci skladby. Nebudem tam dávať skity ako samostatné skladby, len aby som mal väčšie číslo skladieb.

F: Intro a outro tam bude určite, nejaké inštrumentálky, skreče…

Čie skreče?

T: Hoodyho, už som ho aj oslovil, ešte sa musíme konkrétnejšie dohodnúť. Myslím, že Hoody je dobrý DJ, nahrá mi milión skrečov a z toho si vyberiem.

A čo dnes toľko populárny vinyl?!

T: To je ako to video, možno časom. Nebudem tu nič rozprávať, dnes chce každý hneď vinyl.

F: Ale len mizivému percentu sa to podarí. Keby sme hrávali na akciách s vlastným DJom možno by to bolo naliehavejšie.

T: Keď sme v PD hrá s nami Hoody, inak hráme stále z CDčka.

Chcete na záver niekoho pozdraviť?

HR: Všetkých skutočných 🙂

Dohovorené, odjazd domov, na ďalší deň kontrola svojich výrokov, hotovo, Jáchime, hoď to do stroje!

Text: Gabo / Foto: Netrep


Páči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim priateľom a známym. Nepáči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim nepriateľom a neznámym.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *