BPM – Horizonty

BPM nový album CD Horizonty

Čo je to inteligentný rap? Ja viem, sám túto floskulu občas používam, ale je to vlastne blbosť. Inteligentný rap má byť akože rap pre intelektuálov? Alebo rap od ľudí, ktorí si najskôr prečítajú Aristotela, a potom o ňom rozprávajú? Alebo rovnako takzvaná inteligentná tanečná hudba muzikou pre dídžejov, ktorí majú na mixpulte položené kompletné dielo Dominika Tatarku? A ľudia na parkete musia v ruke držať francúzske víno, na hlave baretku a komentovať prechody trackov slovami ako sofistikovaný, intersubjektívny a transcendentálny?

Označovanie akejkoľvek hudby za inteligentnú je vlastne iba takou barličkou. V prípade rapu to znamená čosi v duchu, že buď mu nik nerozumie, alebo aj rozumie, ale je to skôr vrstvenie obrazov a až deklamovaná poézia, než akési rapové búchanie sa do hrude. Čo samozrejme neznamená, že jeho protagonisti sú zákonite múdrejší, sčítanejší a rozhľadenejší než reprezentanti toho, čo tak radi označujeme za rapový strednoprúd. Ani vysoká škola nie je podmienkou.

BPM sú teda skôr zástupcom čohosi, čo by sme v hudobne rozvinutých krajinách označili alternatívnym prúdom v rape, no u nás (v krajine Horehronia) či v Českej republike (krajine rôznych Kabátov a Gotta) je už znova alternatívnym prúdom samotný dobrý hip-hop. Jednoducho, českí Básnici Před Mikrofónem to robia trochu inak: ale všetky tie teórie, že to nie je rap, sú mimo. Je to rap, taký ten trueschool mixnutý s poetickým konkretizmom, obrazným vrstvením metafor a crate diggingom. Niekde som si však prečítal obvinenie akéhosi mladého píšuceho diletanta (sám som ním kedysi bol, a občas stále bývam), že BPM sú len pózeri, ktorí nevedia, o čom je real hip-hop. Že premýšľať nad významom je vlastne problém a že celé je to také akési patetické.

Ako sa to vezme. Iste, každý máme nejaký vkus a BPM nemajú techniku rapu ako Rytmus či James Cole, nepohrávajú sa so slovami ako Lyrik, nefrázujú svoje občianske postoje ako Bene či kedysi Indy, ale ich svojský spôsob prejavu je prinajmenšom na súčasnej (!) českej scéne originálnym. To mne úplne stačí, no možno keby som bol o päť rokov mladší, rozprával by som tiež čosi o zaspatých trendoch a nadnášajúcej potrebe „cítiť s ulicou“. Ale neblbnime, rap a hip-hop sú iba formy, keď by niekto nimi chcel trebárs hlásiť počasie, no a? Úzkoprsých idiotov je dosť všade inde.

Ak sa zbavíme takýchto a podobných predsudkov, ostane pred nami album Horizonty, ktorý sa jednoducho dobre počúva. Môžete ho počúvať tak, že sa snažíte ozšifrovať, o čom vlastne Paulie a Lipo hovoria – zase také zložité to nie je. Môžete si ho len tak pustiť ako kulisu k inej činnosti a neprekáža nielen vám, ale ani ľuďom navôkol. Môžete ho vziať do redakcie mienkotvorných novín a povedať, že hen, aj takýto rap vzniká, rovnako ako môžete špekulovať, čo by sa stalo, keby hiphopový boom odštartovala takáto kapela a nie Kontrafakt.

Tak či onak vám pod tým všetkým zostane dobrý album, ktorý drží pokope – možno až tak, že jednotlivé skladby si nezapamätáte a ani po viacerých vypočutiach nepoviete, o čom presne v jednotlivých trackoch rapperi rapujú. Ale vôbec vám to nevadí, aj keď akosi tušíte, že Horizonty je predsa len album určený hiphopovej menšine a vôbec by ma neprekvapilo, keby si ho obľúbili aj ľudia, ktorí obzvlášť československý rap nepočúvajú. Mám BPM a Horizonty rád, robia hip-hop v našom kultúrnom priestore rôznorodejším. A to je dobre.

Tracklist k CD BPM – Horizonty (BPM Recprds – 2009)
1. Chill
2. Horizonty