Pichação nie je graffiti ale forma revolty voči mestu

Pichação nie je graffiti ale forma revolty voči mestu


Pichação je špecifická forma písania-tagovania svojho mena, ktoré ma svoj pôvod v Brazílskom meste São Paolo.

Samotný tvorcovia však Pichação nepovažujú za graffiti. V článku sa dozviete, ako vznikol tento štýl a čo je hlavná motivácia tvorcov 🙂

História brazílskeho Pichação

Prvopočiatky štýlu Pichação (čítaj Pišasau) sa datujú do 40. a 50. rokov 20. storočia. Prvé nápisy sa začali objavovať v São Paulo a neskôr v aj Rio de Janeiru. V tomto čase to však bola primárne reakcia na „politickú reklamu“. Politické strany maľovali svoje predvolebné slogany na steny.

Pichação bola reakcia na tieto politické slogany. Neskôr v 60. rokoch začali hlavne študenti pomocou takýchto nápisov vyjadrovať svoje politické postoje. Brazília vtedy prechádzala od vojenskej diktatúry k demokracii. Po mestách sa začali objavovať nápisy ako „Preč s diktatúrou“. V tejto dobe mali nápisy politický podtón a boli považované za dôležitú formu protestu.

Inšpirácia Heavy Metalom


Neskôr 70. rokoch tento štýl politických nápisov skoro vymrel. V priebehu 80. rokov ho znovu objavili mladí ľudia zo slumov v São Paulo (tzv. Paulistas). Typografia bola silno inšpirovaná písmom z obalov vinylových platní heavy metalových kapiel zo západu ako Iron Maiden, AC/DC, Judas Priest alebo Metallica. Heavy Metal bol v Brazílii veľmi populárny. Tu niekde vznikol Pichação štýl, tak ako ho poznáme dnes. V tomto čase sa už nepísali politické slogany. Pichadores (tí čo píšu tagy) začali písať svoje mená a názvy svojich crews (gangov).

Ako materiál na výrobu farby k písaniu, sa používal a aj používa asfalt zo striech domov. Tento materiál je ľahko dostupný pre chudobných mladíkov z predmestia. Preto sa tvorcovia Pixos nazývajú v portugalčine Pichadores. Picha v portugalčine znamená „natierať asfaltom“.

Pichação je revolta voči mestu

Po druhej svetovej vojne zažili brazílske mestá, špeciálne však São Paolo veľký stavebný boom. Budovali sa veľké mrakodrapy a honosné budovy. Brazília patrí v dnešnej dobe ku krajinám, kde môžeme vidieť najväčšie rozdiely medzi bohatými a chudobnými. Stavebný boom prilákal do mestských aglomerácii milióny ľudí. Tí chudobnejší však boli vytlačený ďaleko od centra na perifériu mesta.

Tam začali žiť v slumoch, v ktorých väčšinou ešte aj dnes chýba tečúca voda a infraštruktúra ako školy a nemocnice. Tu niekde vznikol zárodok sociálno-ekonomickej nerovnosti medzi obyvateľstvom miest. Pichação je považované za revoltu voči týmto podmienkam, revoltu voči mestu, ktoré na nich akoby zabudlo.

Viac ako 5000 Pichadores v São Paulo


São Paulo so svojími viac ako 20. miliónmi obyvateľov je veľké mesto a Pixos tagy nájdete úplne všade, na periférii, v centre a aj na historických budovách. Väčšina Pichadores pochádza chudobných štvrtí miest. Odhaduje sa, že v dnešnej dobe sa v São Paulo nachádza viac ako 5000 tvorcov Pichação.

Rozdiel medzi Pichação a Graffiti

Pre laikov je ťažké na prvý pohľad rozlíšiť rozdiel medzi Graffiti a Pichação. Rozdiely sú však zásadné. V prípade graffiti, tagy alebo bombingy po ulici, majú oblejšie tvary a sú viac štýlovo prepracovanejšie. Vďaka použitiu farby v spreji je možné graffiti prekrývať a tieňovať. Pri graffiti sa tiež používa viac farieb a môžu byť doplnené rôznymi postavičkami (characters).

V protiklade ku graffiti, Pichadores zriedkavo maľujú vizuálne obrázky. Značkovanie sa väčšinou sústreďuje iba na písmo. Hlavný prvok Pichação tagov je písmo rovnakej výšky, ktoré ma zväčša rovnaké rozostupy medzi písmenkami. Samotné písmená majú rovné línie a ostré okraje. Farebné prevedenie je zväčša monochromatické (jednofarebné). Prevažuje čierna asfaltová farba, ale používajú sa aj iné odtiene. Na tagovanie sa používa farba a valček, dnes aj spreje a iné nástroje.

Pichação nie je Graffiti?!


Podľa vyjadrení samotných tvorcov, Pichação nie je graffiti. Bežne ho tiež označujú ako chudobného brata graffiti. Pichadores pohŕdajú graffiti ako takým. Graffiti je tvorcami Pichação označované ako „príliš komerčné a farebné“ alebo „okrášľovací podvod“.

Gangy (crews) tvorcov Pichação majú bežne okolo 10 členov. Medzi jednotlivými crews existuje veľká rivalita. Tá môže vyústiť v prípade nezhôd aj do viacročnej vojny medzi gangami. Existujú aj prípady, ktoré vyústili do vrážd medzi rivalizujúcimi crews.

Rýchli slovník Pichação (Pisašau) štýlu:

  • Pichação alebo Pixação, označenie špecifickej formy písania, typické pre Brazíliu
  • Pichadores alebo Pixadores – tí čo tvoria, píšu Pichação
  • Pixo – Pixos – tagy, nápisy, podpisy
  • Picha – v portugalčine: natierať asfaltom
  • Griffes – crew, spolok, gang
  • Rolê de Chão – voľné preložené ako prechádzka po chodníku, tagy sa objavujú na stenách a budovách, ktoré je možné pomaľovať zo zeme, z chodníku
  • Janela de Prédio – extrémnejšia forma tagovania, voľne preložená ako okno budovy, pri tomto štýle sa cení výška umiestnenia tagov
  • Escalada – voľne preložené ako stupňovanie alebo stavanie, jedná sa o veľmi extrému formu tagovania, kde Pichadores lezú po hromozvodoch a rôznych kábloch do veľkých výšok a takto nad seba „stupňujú“ tagy, pri tejto forme občas dochádza k pádom z veľkých výšok a smrti tvorcov

Sláva, viditeľnosť, adrenalín…a hnev!

Medzi tvorcami prebieha súťaž, jednak o najviac tagov a jednak o umiestnenie samotných tagov. Čím vyššie, tým väčšie uznanie od ostatných tvorcov. Odhliadnúc od hlavnej motivácie Pichadores ako sláva, viditeľnosť, či adrenalín (graffiti má rovnakú motiváciu), samotné Pichação má jednu zásadnú podstatnú motiváciu: „hnev“.

Hnev voči mestu, systému, vláde, ktorá zabudla na chudobných ľudí z predmestia. Je známe, že medzi hlavné ciele tagovania, patria honosné budovy v centre, hlavne od známych architektov. Týmto sa Pichadores mstia mestu a systému.

Pichação sa zameriava na pozitívnu degradáciu metského prostredia, alebo ako hovoria tvorcovia útok na mesto. Tento nenávistný vzťah k mestu je zakomponovaný aj do slangu samotných tvorcov. Pichadores nepoužívajú pomenovania ako sprej alebo farba. Používajú ekvivalenty ako „arrebentar“, „detonar“ alebo „escancarar“ (rozbiť, výbuch, zničiť). Agresia a hnev sa odzrkadľuje aj v ich prezývkach. Tie sa dajú preložiť ako Šok, Neuróza, Smrť, Strach, Nočná mora, Nebezpečenstvo alebo Nočný útok.

Pichação v galériách a moderné umenie


Niektorí Pixadores pretláčajú myšlienku, že tento štýl by mal byť považovaný za legitímnu formu umenia. Iní tvorcovia sú viac kritickí a chcú držať túto formu striktne medzi tvorcami Pixos. V posledných rokoch sa stalo viac krát, že „praví“ Pichadores vtrhli do galérii v lepších štvrtiach mesta, kde boli vystavované a predávané diela Pixadores a fotografie Pisox.

Pri tomto akte protestu pomaľovali farbou diela nápismi ako „zapredanci“ alebo „ulica vás nepotrebuje“. Pre týchto Pixadores, je veľmi dôležité, aby Pichação ostalo úzko marginalizované vyjadrenie mestských periférii. Nie ako umenie na predaj v galériách. Teda striktne od Pichadores pre Pichadores.

Verejnosť nenávidí Pichação

Bežný občania, špeciálne však tí, ktorých majetky sa stali terčom tagovania Pichação nenávidia. Nemajú pre neho pochopenie a nevedia takéto nápisy čítať. Považujú ho sa mestský mor, ktorý treba za každú cenu vykynožiť. Mestá sa snažia s týmto fenoménom bojovať, zatiaľ však neúspešne. V Brazílii bolo graffiti legalizované plošne okolo roku 2010, s podmienkou, že pomaľovať sa môže ľubovoľná plocha na ktorú dá majiteľ, alebo správca povolenie. Všetko ostatné je ilegál, vrátane Pichação tagov.

Viac o Pichação sa dozviete v týchto filmoch:



Pozri film PIXO so zvukom na Vimeo

Umenie alebo vandalizmus? Spravte si vlastný názor 🙂


Páči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim priateľom a známym. Nepáči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim nepriateľom a neznámym.