Nejbr Hip Hop Mix

Nejbr nový album CD Hip Hop Mix

Písať o kompiláciách je dosť nevďačná záležitosť. Kompilácie bývajú totiž buď dobré alebo vyslovene zlé, málokedy sú niečím medzi. Navyše, výberovka Nejbr Hip Hop Mix je stávka na istotu. Čo pre jedného môže byť dôvodom na radosť, pre iného naopak negatívom.

Na mixe od Nejbru sa stretneme v podstate s celou česko-slovenskou hip-hopovou elitou. Od PSH, cez Indyho a Wicha, Supers až po „našich“ ako Čistý, AMO, Moja reč či Jednašestka z Hálovej. Z exkluzívnejších hostí treba spomenúť kolaboráciu I.Co či The Regime.

Keďže prinajmenšom polovicu skladieb na tomto albume tvoria známe tracky (zo sóloviek či „Lp-čiek“ jednotlivých interpretov), bolo by stratou času sa o nich nejako viac rozpisovať. Sú tam Rap 2005 od AMO, Neľutujem od KF, Vaša s Danom, Tinkou a Dannie, Hraj teraz! od NS, Gipsyho Posledí zář – a takto by som mohol pokračovať. Zaujímavejšie však sú skladby, ktoré sme zatiaľ ešte nemali možnosť počuť.

Hneď úvodná Moje řeč od PSH, Orion a Wladimír, inštrument Trafik. Vykľudnená hudba, ostrý a jazykovo reprezentačný rap Wladimíra 518, pretiahnuté rýmovanie Oriona. Jazyk ako to, čo nás definuje. Rap ako jazyk. „Můj jazyk se láme, pluje a letí / běžím jak kojot stepí (…) jsem lopata a zedník / co slovo, to cihla / co text, to zěď / ze zdí stavím město / cedím krev.“ Palce po tejto skladbe smerujú hore.

Určite zaujímavou je aj tretia skladba (viac mene)j nu soulová Living od projektu Two Of Us, za ktorým stojí Ondřej Bartoš a Dannie. Jedna z najsilnejších a najlepšie odspievaných skladieb tohto roka na „domácom“ poli. A asi najlepšia v tunajšej „black music“.

I.Co aka International Colabo a Čistý, Biely, Kid Freaky z Londýna a Chrystyle z New Jersey. Let’s Go a party pecka do klubov. V takýchto skladbách nikto nehľadá myšlienky, ide o „šou a tanečky“. Mierny „mechiko“ etno motív, klapy a šejky… Rádoby feministky nech túto skladbu radšej preskočia. Je totiž najmä o testosteróne.

Starý dobrý Wich za inštrumetom, André za mikrofónom plus hostia z The Regime. Out of the Fire Pt. 2. Krátky proces so všetkými akože MCs. V poslednom čase Indy pritvrdzuje. Sám som zvedavý, kam to na novej doske Indy & Wich povedie. Aby som ale bol poctivý, mám pocit, že táto skladba je prevýškovaná (možno už „hluchnem“?). A tiež som zvedavý, ako niektorí ľudia, ktorí sú v skladbe (prevažne nepriamo) spomenutí, budú reagovať.

No a dostávame sa k najväčšiemu prekvapeniu albumu. Negatívnemu podotýkam. Tým sú Jižní Pio. Ak sa mi na ich albume Three Stars páčila úprimnosť a punkový nádych, štrnásta skladba To je to co chceš je radikálny obrat o stoosemdesiat stupňov. „Skús sebrat jedinou mou notu / dám tě k soudu,“ frázujú. Pokus o sebairóniu? Pretože táto skladba je čistým vykrádaním SuperCrooo. Od hudby, cez frázovanie až po striktný „wannabe“ text. Ale ak je čosi ako „bling bling“ poznávacím znamením Supers, v podaní Pio to spôsobuje iba rozpaky. Niežeby tá skladba bola formálne zlá (i keď – asi vec názoru), ale toto je čistá kopírka. Hanba ti!

Nepríjemné pocity ale okamžite odvracia Moja reč a jej Sekáčik na ľad. Crunk z Handlovej? Škatuľky neškatuľky – nech to je bohviečo, je to dobré. Vážne (ak by som mal byť „zvukovo“ dôsledný, kopák robí sem-tam neplechu). Michadelik je jeden z najväčších domácich talentov, výborný a trefný text, výborný flow (už vidím, ako si po tejto skladbe mnohí skoro rapperi nechávajú zaviesť kardiostimulátor). Supa síce hrá mierne druhé husle, ale vôbec nie nekvalitné. Už sa budem zase opakovať, ale – kedy bude konečne album?

Nu schoolový beat a angažovaný rap Lafora. Osemnástka a Krach. Odnesie si to Pavel Anděl z ČT 2, „jednookí rappeři“, česká hudobná scéna, disko i syntetická amfetamínová smrť. Jednoducho biznis, rádiá a „La4 kluk“, ktorý tomu všetkému posiela svoje „piss of“. „V zakletým kruhu klišé / v hlavě mi jebe / dostávám amok / z vašeho menu rock a pop.“ Nakoniec to vyznieva tak, že my tu na Slovensku vlastne môžeme byť radi, že sme radi.

Ako to teda zhrnúť? Ak nemáte absolútne žiadnu predstavu, ako asi vyzerá súčasný česko-slovenský rap (plus mínus pár hostí pomimo), táto kompilácia je tým najlepším spôsobom, ako začať. Ak ale máte poctivo kúpený každý album, ktorý u nás a našich „bratov“ vyliezol, väčšinu skladieb doma aj tak už máte. Tak či onak, tento výber je celkom slušný a najmä – reprezentačný. Už len kvôli niektorým novým skladbám sa oplatí. Otázka ale je, či aj tie nové skladby skôr alebo neskôr nevyjdú na nejakých nových nosičoch. Ak sa vám nechce čakať, nech sa páči – je tu Nejbr Hip Hop Mix.

Tracklist ku kompilácii Nejbr Hip Hop Mix (Nejbr / EMI  – 2005)

1. Peneři Strýčka Homeboye – Moje řeč
2. Čistýchov + Orion, Tina, Dannie – Vaša